W trakcie studiów absolwent zdobywa wiedzę z zakresu studiowanego obszaru – edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej dotyczącą mi.in.:
- metodyki pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz jej planowania w poszczególnych obszarach edukacji,
- diagnozowania i wspomagania rozwoju dziecka na etapie edukacji elementarnej,
- współpracy z rodziną, specjalistami i środowiskiem społecznym.
Wiedza ta jest rozszerzana i uzupełniania o inne dziedziny m.in.:
- różne dyscypliny pedagogiki,
- psychologię,
- socjologię,
- etykę.
Poza rozległą wiedzą absolwenci nabywają umiejętności zawodowe dotyczące:
- planowania i organizowania działalności opiekuńczo-wychowawczej, a także dydaktycznej w przedszkolu oraz szkole podstawowej w klasach I-III,
- samodzielnego przygotowania i prowadzenia zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym we wszystkich obszarach edukacyjnych,
- właściwego oceniania programów, podręczników i pomocy dydaktycznych z perspektywy ich przydatności we wczesnej edukacji dziecka,
- prowadzenia diagnozy rozwoju dziecka, w tym dojrzałości szkolnej z wykorzystaniem określonych narzędzi badawczych,
- podejmowania oddziaływań wspierających rozwój dziecka, a w przypadku występowania zaburzeń działań, które je niwelują,
- efektywnej współpracy ze środowiskiem rodzinnym, specjalistami oraz partnerami placówki,
- indywidualizacji w edukacji wynikającej z potrzeb i możliwości każdego dziecka,
- prowadzenia dokumentacji pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu i szkole,
- samooceny własnej pracy oraz oceny funkcjonowania przedszkola i szkoły,
- poszukiwania i wdrażania innowacyjnych metod pracy z dziećmi,
- tworzenia przyjaznej atmosfery i budowania klimatu zaufania między uczestnikami procesu edukacyjnego.
Absolwent uzyskuje kwalifikacje do pracy w przedszkolach, punktach i zespołach wychowania przedszkolnego, oddziałach przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz w klasach I-III, a także w żłobkach w systemie publicznych i niepublicznych placówek.
Przewidywane sektory zatrudnienia, miejsca i stanowiska pracy:
- przedszkola (publiczne i niepubliczne)
- punkty i zespoły wychowania przedszkolnego (publiczne i niepubliczne)
- szkoły podstawowe (klasy I-III) i świetlice szkolne (publiczne i niepubliczne)
- żłobki i kluby dziecięce (publiczne i niepubliczne)
- placówki pomocy dziecku i jego rodzinie
- stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz dzieci i inne instytucje prowadzące działalność na rzecz dziecka i rodziny
- instytucje organizujące czas wolny dzieci
- jednostki samorządu terytorialnego
- centralne urzędy administracji państwowej (kuratoria oświaty)
- zespoły obsługi jednostek oświatowych
Studia przygotowują również do samozatrudnienia i założenia oraz prowadzenia placówek oświatowych (np. przedszkola, żłobka).