Współczesne, dynamicznie zmieniające się otoczenie gospodarcze wpływa w znaczącym stopniu na zmiany w organizacji i zarządzaniu przedsiębiorstwem. Coraz częściej organizacje gospodarcze realizują projekty lub zbiory projektów, zarządzanych i koordynowanych w warunkach ograniczonych zasobów. Kierownicy projektów są więc obciążeni wielością obowiązków i zależności, przede wszystkim dlatego, że przedsięwzięcia te mają duże znaczenie dla powodzenia przedsiębiorstwa na rynku. Wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania projektami są zatem centralnym czynnikiem sukcesu firm funkcjonujących w dynamicznych warunkach konkurencyjnych. Przedsiębiorstwa, które skutecznie zarządzają projektami, osiągają wymierne efekty poprzez między innymi zwiększenie zadowolenie klienta ze współpracy oraz poprawy atmosfery w zespole realizującym zadania projektowe.
Zarządzanie projektem polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności i narzędzi w czynnościach projektu, tak aby osiągnąć cele oraz zaspokoić oczekiwania zleceniodawców. Działania te wymagają balansowania między takimi elementami jak: cele, ograniczony czas, koszty oraz jakość. Skuteczne zarządzanie projektami to główne przesłanie studiów I stopnia. Potrzebne są jednak do tego dobre przygotowanie, wszechstronna wiedza oraz różnorodne umiejętności postępowania z ludźmi. Celem studiów Zarządzanie projektami jest przekazanie i pogłębianie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności w zakresie problematyki zarządzania projektami w warunkach gospodarki rynkowej. Zajęcia prowadzone w ramach poszczególnych przedmiotów mają na celu przede wszystkim zaznajomienie słuchaczy z aktualnym stanem wiedzy na temat zarządzania projektami oraz z konkretnymi metodami i narzędziami, możliwymi do zastosowania w praktyce. Kryteriami doboru omawianych zagadnień są: aktualność i praktyczna przydatność oraz znaczenie dla przedsiębiorstw w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej.
Absolwent nabędzie umiejętności z zakresu zarządzania, prawa i ekonomii w kontekście mechanizmów zarządzania projektami. Absolwent będzie potrafił wykorzystywać skutecznie kapitał ludzki i wiedzę teoretyczna z zakresu zarządzania i ekonomii do budowania zespołów projektowych oraz wdrażania projektów w praktyczne funkcjonowanie przedsiębiorstw. Absolwent po zakończeniu studiów będzie znał metody, techniki i narzędzia zarządzania projektem, uwarunkowania rynkowe i prawne zarządzania projektem. W konsekwencji będzie potrafił zarządzać zespołem projektowym i pełnić rolę kierownika projektu jako lidera zespołu.
Plan zakłada realizację m.in. takich specjalistycznych przedmiotów jak:
- Podstawy ekonomii i zarządzania
- Podstawy zarządzania projektami
- Metodyki zarządzania projektami
- Analiza finansowa projektu
- Zespoły i liderzy w projekcie
- Warsztaty pracy grupowej
- Zarządzanie zasobami ludzkimi przy budowaniu zespołów projektowych
- Komunikacja interpersonalna
- Psychologia zarządzania
- Techniki negocjacji i mediacji w biznesie
Obszar studiów przygotowuje do wykonywania zawodów takich jak:
- menedżer ds. rozwoju przedsiębiorstwa
- kierownik projektów i zespołu projektowego
- samodzielny specjalista do prowadzenia projektu jak i do współpracy przy realizacji projektów z wykonawcami zewnętrznymi
- analityk danych w projektach implementacji i wdrożenia systemów informatycznych