Absolwenci posiadają wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk społecznych oraz sytuacji wychowawczych i patologicznych, co pozwala im na podejmowanie działań o charakterze wychowawczym, profilaktycznym, interwencyjnym i resocjalizacyjnym. Posiadają także wiedzę na temat funkcjonowania różnorodnych środowisk wychowawczych, zachodzących w nich problemach i sytuacjach kryminogennych oraz na temat funkcjonowania różnych instytucji wychowawczych, profilaktycznych, interwencyjnych i resocjalizacyjnych, a także o stosowaniu różnorodnych metod i technik w profilaktyce kryminologicznej.
Program studiów zorientowany jest na rozwijanie odpowiednich kompetencji zawodowych. Obok wiedzy teoretycznej absolwenci nabędą i rozwiną umiejętności i doświadczenie, ze szczególnym uwzględnieniem:
- umiejętności rozpoznawania i diagnozowania sytuacji problemowych, zagadnień kryminalnych,
- umiejętności pracy z osobami przejawiającymi zachowania patologiczne oraz naruszającymi normy prawne,
- umiejętności wykorzystania i prawidłowego realizowania metod pracy z indywidualnym przypadkiem w warunkach probacji.
- diagnozowania sytuacji kryminogennej,
- planowania i realizowania działań resocjalizacyjnych w różnych instytucjach zajmujących się resocjalizacją oraz resocjalizacją penitencjarną,
- realizowania działań wychowawczych w placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, terapeutycznych.
Absolwenci mają możliwość podjęcia pracy w charakterze:
- funkcjonariusza policji wykonującego zadania z zakresu profilaktyki i resocjalizacji np. dzielnicowy
- funkcjonariusza służb prewencyjnych
- funkcjonariusza służb śledczo–dochodzeniowych
- funkcjonariusza policji pełniącego rolę wychowawcy lub instruktora w policyjnych izbach dziecka
- funkcjonariusza policji do działań prewencyjnych w szeroko pojętej polityce zapobiegania przestępczości ekonomicznej, gospodarczej, finansowej, przestępczości agresywnej dzieci, młodzieży i dorosłych oraz zapobiegania nowych form przestępczości np. terrorystycznej, drogowej i ekologicznej
- pracownika organów samorządowych w zakresie organizacji lokalnych strategii przeciwdziałania różnym zjawiskom patologii społecznej – agresji szkolnej, agresji dzieci i młodzieży w obszarach publicznych, alkoholizmowi, narkomanii, przestępczości, nieposzanowania prawa
- specjalisty w zakresie profilaktyki i resocjalizacji w środowisku otwartym - pedagoga ulicy, psychologa podwórkowego.
- wychowawcy w instytucjach resocjalizacyjnych, penitencjarnych (zakłady poprawcze, karne)
- wychowawcy w hostelach, mieszkaniach usamodzielnienia
- wychowawcy w placówkach interwencyjnych, wielofunkcyjnych i socjalizacyjnych
- asystenta rodzinnego, koordynatora rodzin zastępczych.