Rynek i marketing to obszar, który łączy rzeczywistość gospodarczą z teorią marketingu i podstawami gospodarki rynkowej. Marketing i rynek są naukami o podłożu ekonomicznym. Ich celem jest dostarczenie praktycznej i koniecznej dla efektywnego prowadzenia biznesu wiedzy, która to odgrywa w XXI wieku, w dobie „SI”, coraz większą rolę.
Marketing zdefiniować można jako proces o społecznym i ekonomicznym charakterze, umożliwiający jednostkom oraz grupom osiągnięcie celów poprzez produkcję, oferowanie oraz wymianę dóbr. Działania marketingowe przedsiębiorstwa mają na celu oddziaływanie na potencjalnych klientów i wywołanie zainteresowania ofertą. Specjaliści od marketingu zajmują się więc budowaniem długotrwałych relacji na szeroko pojętym rynku.
Rynek natomiast to forma więzi występująca pomiędzy różnymi podmiotami. Więzi te urzeczywistniają się między innymi za pośrednictwem marketingu. Jednak w związku z faktem, że w gospodarce rynkowej nie ma zjawisk jednoprzyczynowych oraz że każde zjawisko i każda decyzja ma różnorodne ukierunkowania, tylko unikatowe połączenie rynku i działań marketingowych pozwolą zrozumieć praktyczne uwarunkowania gospodarki rynkowej.