Współczesny rynek turystyczny jest dynamiczny, niezwykle konkurencyjny a jego rozwój jest uwarunkowany wieloma zjawiskami i czynnikami. Strategiczne zarządzanie i kierunkowanie rozwoju w takich realiach (co dotyczy: przedsiębiorstw turystycznych, miejscowości i regionów turystycznych, produktów turystycznych a także tzw. atrakcji turystycznych) wymaga praktycznej, kompleksowej i nowoczesnej wiedzy z zakresu zarządzania i marketingu (rozwiązania, modele, sposoby postępowania, techniki i narzędzia).
Studia skierowane są zarówno do osób, które chcą kontynuować kształcenie kierunkowe (posiadają stopień licencjata w zakresie turystyki i rekreacji), jak i osób chcących rozwijać swoje kompetencje zawodowe (menadżerskie) w powiązaniu z rynkiem turystycznym.
Celów studiów praktycznych w obszarze Zarządzanie i Marketing (TiR), jest przygotowanie specjalistów odpowiedzialnych za prowadzenia działalności na lokalnym, krajowym i światowym rynku turystycznym, posiadających wiedzę analityczną, oraz umiejętności i kompetencje w zakresie organizacji i zarządzania w branży turystycznej, pozwalające na utrzymanie pozycji konkurencyjnej podmiotów działających na rynku
Studia realizowane są w modelu (profilu praktycznym) co oznacza odpowiednio wysoki stosunek liczby form praktycznych (warsztatowych, ćwiczeniowych, projektowych) w ogólnej liczbie zajęć przewidzianych na kierunku i w obszarze ZiM. Program studiów ma charakter interdyscyplinarny i oparty jest w głównej mierze na realizacji efektów kształcenia uzyskiwanych w ramach dziedziny nauk społecznych (nauk o zarządzaniu i jakości, nauki o komunikacji społecznej i mediach).
Koncepcja studiów opiera się na modułach przedmiotowych obejmujących praktyczne przygotowanie w obszarze sektora Travel Industry oraz rozwój kompetencji menadżerskich (podejście zarządcze, podejście analityczne, podejście strategiczne, wiedza i umiejętności z zakresu zastosowania technik i metod marketingowych w rozwoju usług turystycznych). Nacisk kładziony będzie na zarządzanie turystyką regionów oraz zarzadząnie biznesem turystycznym.
Student zdobędzie pogłebiona wiedzę w zakresie:
- funkcjonowania mechanizmów rynkowych oraz polityki turystycznej,
- aktualnych trendów i uwarunkowan deteminującyhch rozwój turystyki na rynku globalnym (współczesne trendy w popycie i podaży turystycznej),
- nowoczenych koncepcji i metod zarządzania strategicznego w branży turystycznej, w tym narzędzi analitycznych, metod gromadzenia i prezentacji danych,
- efektywnego rozwiązywania problemów decyzyjnych w organizacji oraz budowania i zarządzania zespołami,
- technik negocjacji i komunikacji ( w tym komunikacji międzykulturowej w zarządzaniu biznesem na rynku międzynarodowym),
- zastosowania nowoczesnych rozwiązań marketingu w działaności na rynku turystycznym (marketing terytorialny, zarządzanie marką, branding miejsc).
WYBRANE PRZEDMIOTY:
Komunikacja marketingowa
Planowanie marketingowe
Marketing strategiczny i procesowy
Marketing internetowy
Zarządzanie marką
Branding miejsc
Psychologia kierowania i przywództwa
Strategie rozwoju turystyki
Problemy decyzyjne w organizacji
Współczesne koncepcje zarządzania
Public relations
Zarządzanie i komunikacja miedzykulturowa
Zarządzanie projektami i budowanie zespołu
Planowanie i polityka turystyczna
Metody badania konkurencyjności
Absolwenci obszaru studiów ZiM na kierunku TIR posiadają kompetencje do podjęcia aktywności zawodowej:
- w podmiotach, przedsiębiorstwach, organizacjach działających na rynku turystycznym (np. przedsiębiorstwa hotelarskie, turoperatorzy, podmioty działajace na rynku MICE, organizacji imprez, promocji regionu, administracji samorzadowej) na specjalistycznych stanowiskach typu: specjalista ds. turystyki i marketingu, menedżer ds. sprzedaży, menedżer ds. turystyki, specjalista ds. marketingu, menedżer ds. obsługi klienta, menedżer ds. produktu turystycznego, travel manager, tours coordinator
- w firmach działajacych w sektrach powiązanych z branżą turystyczną, na innych stanowiskach kierowniczych i menedżerskich (dzięki posidanej wiedzy ogólnej oraz wykształconych umiejętności menedżerskich/zarządczych)
- na zasadzie podejmowania własnej działalności gospodarczej.