Wyposażenie studenta w kompetencje związane z zagadnieniami przekształcania i magazynowania energii na potrzeby zasilania urządzeń technicznych. W pierwszej kolejności student pogłębi swoją wiedzę i umiejętności w zakresie sterowania cyfrowego oraz metod magazynowania i wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej, w szczególności pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Ważnym obszarem kompetencji będą również zagadnienia dotyczące problemów przekształcania różnych rodzajów energii, niekonwencjonalne źródła zasilania oraz zastosowanie metod i narzędzi sztucznej inteligencji w zaawansowanych układach sterowania i regulacji. Głównym celem kształcenia jest przygotowanie specjalisty, który będzie potrafił samodzielnie rozwiązywać problemy zasilania urządzeń i systemów mechatronicznych z uwzględnieniem wybranego kryterium optymalizacji oraz z uwzględnieniem problemów związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Student uzyska wiedzę w zakresie:
- metod pozyskiwania energii elektrycznej i cieplnej z wykorzystaniem źródeł odnawialnych
- budowy, zasady działania oraz metod projektowania układów przekształtnikowych DC/AC i AC/AC
- budowy, zasady obsługi i eksploatacji magazynów energii
- zaawansowanych metod sterowania
- nowoczesnych metod pomiaru wielkości elektrycznych i nieelektrycznych
- metodologii badań naukowych, w tym badań eksperymentalnych w dziedzinie mechatroniki i umiejętności stosowania właściwych metod i technik badawczych
- realizacji wszystkich etapów cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych w szczególności modelowania, prototypowania i testowania komponentów mechanicznych, elektronicznych w tym systemów wbudowanych i informatycznych
- inżynierii oprogramowania ze szczególnym uwzględnieniem cyklu życia systemów czasu rzeczywistego
Efekty kształcenia założone dla studiów magisterskich wiążą się z koniecznością wykształcenia umiejętności umożliwiających absolwentom podjęcie samodzielnej i twórczej pracy zawodowej, kontynuowania kształcenia na studiach trzeciego stopnia i samodzielnego podnoszeni kwalifikacji. Założone efekty kształcenia wiążą się z ukształtowaniem szeregu umiejętności, a w szczególności:
- wykorzystania mikrogeneratorów energii elektrycznej
- samodzielnego rozwiązywania typowych oraz niestandardowych problemów zawodowych w dziedzinie mechatroniki
- pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonywania właściwej ich interpretacji, integracji i krytycznej oceny jakości i przydatności informacji
- organizacji pracy grupowej, kierowania zespołami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem zespołów projektowych
- oceny właściwości różnych materiałów, oraz właściwy dobór tych materiałów do realizowanych projektów inżynierskich
Ważnymi aspektami są także:
- uświadomienie konieczności oraz rozwinięcie umiejętności ustawicznego kształcenia oraz rozwoju zawodowego;
- przygotowanie do podjęcia studiów trzeciego stopnia i pracy naukowej.
Obecnie alternatywne źródła zasilania nie pozostają już tylko w sferze badań naukowych. Istnieją na rynku firmy, które zajmują się konstruowaniem użytkowych wersji układów zasilania korzystających z zasobów energii odnawialnej. Technologia ta staje się coraz bardziej popularna. Powoduje to obecnie szybki rozwój rynku pracy i wzrost zapotrzebowania na specjalistów w zakresie systemów zasilania wykorzystujących energię odnawialną.