Kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna opracowany został zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019 poz. 1450).
Studia przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej).
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest kierunkiem o profilu praktycznym. W całościowy sposób przygotowuje do wykonywania zawodu nauczyciela w placówkach edukacyjnych i prowadzenia wszystkich zajęć wynikających z podstawy programowej w przedszkolu oraz w klasach I-III szkoły podstawowej. Podczas studiów student odbędzie praktyki śródroczne i ciągłe w placówkach oświatowych, co pozwoli odnieść zdobytą wiedze teoretyczną do rzeczywistości edukacyjnej, zdobyć niezbędne umiejętności praktyczne oraz rozwinąć kompetencje społeczne.
Celem kształcenia jest przygotowanie studentów do pracy w przedszkolach i pierwszych klasach szkoły podstawowej w charakterze nauczyciela. Studia wyposażają w wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwent będzie przygotowany pod względem zarówno merytorycznym jak i praktycznym do realizowania podstawy programowej w przedszkolu i szkole.
Student zdobędzie wiedzę z zakresu:
- Biologicznych, psychicznych i społecznych podstaw rozwoju i funkcjonowania człowieka i działalności pedagogicznej
- Merytorycznych podstaw nauczania poszczególnych przedmiotów
- Teoretycznych podstaw wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
- Dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej
- Zdobędzie wiedzę o organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kulturze przedszkola i szkoły
Student w toku nauki nabędzie umiejętności:
- będzie potrafił wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych
- opanuje umiejętności prowadzenia zajęć merytorycznych w przedszkolu i szkole
- opanuje umiejętności z diagnostyki psychopedagogicznej i edukacyjnej
- opanuje umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć wspierających rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
Student jest przygotowany do:
- posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
- formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów
- porozumiewania się i pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej
- projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły
Absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach systemu oświaty i placówkach edukacyjnych prowadzących kształcenie przedszkolne i wczesnoszkolne – zarówno w placówkach państwowych jak i sektora prywatnego.