Praca z ludźmi w różnych fazach życia, wspieranie ich rozwoju, organizowanie procesów wychowania i nauczania wymaga nie tylko wiedzy pedagogicznej, ale również odpowiedniego przygotowania o charakterze interdyscyplinarnym zorientowanym na konkretne działania z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej. Pedagogika szkolna z diagnozą i terapią pedagogiczną to obszar studiów łączący wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu: zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży; psychologiczno-pedagogicznych uwarunkowań niepowodzeń szkolnych; pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; pedagogiki szkolnej; projektowania programów profilaktycznych i wychowawczych; umiejętności wychowawczych – komunikacji interpersonalnej i warsztatu pracy pedagoga szkolnego; diagnozy i terapii pedagogicznej. To wszystko sprzyja nabyciu przez przyszłych pedagogów umiejętności organizowania skutecznych działań o charakterze diagnostycznym, profilaktycznym i doradczym adresowanych zarówno do jednostki, jak i jej środowiska życia.
Program studiów zorientowany jest na rozwijanie odpowiednich kompetencji zawodowych. Zdobyta wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umożliwiają podjęcie skutecznych działań w zakresie:
- diagnozowania indywidualnych potrzeb oraz potencjalnych możliwości dzieci, młodzieży i dorosłych, jak również środowiska społecznego, w którym funkcjonują podopieczni,
- diagnozowania sytuacji wychowawczych i wdrażania działań o charakterze naprawczym oraz stymulującym, wspomagającym optymalny rozwój psychospołeczny podopiecznych,
- projektowania programów profilaktycznych i terapeutycznych,
- planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć wychowawczych, profilaktycznych, psychoedukacyjnych,
- prowadzenia treningów twórczości oraz warsztatów dotyczących rozwijania kompetencji wychowawczych, kształtowania inteligencji emocjonalnej, rozwijania zdolności komunikacyjnych i kreatywności,
- prowadzenia interwencji, negocjacji i mediacji w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych,
- prowadzenia oddziaływań z zakresu wczesnej profilaktyki zachowań ryzykownych,
- posługiwania się warsztatem diagnostycznym.